I skoleåret 2020/21 påbegyndte vi en pædagogisk indsats vedrørende CO-teaching.
CO-teaching er et forsøg på at arrangere inkluderende læringsmiljøer, hvor to forskellige professionelle sammen rammesætter læreprocesser for en gruppe af unge. Samtidigt forsøger de aktivt at drage nytte af hinandens forskelligheder med henblik på at skabe variation til gavn for alle elever.
Målet med CO-teaching er at opnå bedre mulighed for at variere læringsmiljøet, muliggøre hurtigere hjælp og opnå bedre mulighed for at respondere på elevernes behov.
CO-teaching skal ses som et muligt svar på, hvordan opgaven med at udvikle inkluderende læringsmiljøer kan løses ved at koble almenpædagogik og special pædagogik i et tæt og ligeværdigt samarbejde i relation til unge både med og uden særlige behov.
Hvad giver co-teaching eleverne:
Skaber et inkluderende læringsfælleskab med inddragelse af:
Visuelle stilladser
Tydeligt og genkendelig struktur og rutiner
Tydelige og synlige forventninger til eleverne
Oplevelsen af afstemte voksne omkring dem
Et klasserum der giver mulighed for forskellige arbejdsformer
Forskellige gruppesammensætninger når klassen arbejder
Tydelige kriterier for at lykkedes
Hvad giver co-teaching lærere og pædagoger:
Større viden om hinandens kompetencer og kvalifikationer
Fælles sprog om mål for elevernes læring, undervisningens struktur og fælles
didaktiske tilgange
Enighed om normer og grænser for klasseregler og elevadfærd (kl.ledelse)
Oplevelsen af at være fælles om kerneopgaven
Oplevelsen af at være sammen om alle elever