Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

CO-teaching

I skoleåret 2020/21 påbegyndte vi en pædagogisk indsats vedrørende CO-teaching.

CO-teaching er et forsøg på at arrangere inkluderende læringsmiljøer, hvor to forskellige professionelle sammen rammesætter læreprocesser for en gruppe af unge. Samtidigt forsøger de aktivt at drage nytte af hinandens forskelligheder med henblik på at skabe variation til gavn for alle elever.

Målet med CO-teaching er at opnå bedre mulighed for at variere læringsmiljøet, muliggøre hurtigere hjælp og opnå bedre mulighed for at respondere på elevernes behov.

CO-teaching skal ses som et muligt svar på, hvordan opgaven med at udvikle inkluderende læringsmiljøer kan løses ved at koble almenpædagogik og special pædagogik i et tæt og ligeværdigt samarbejde i relation til unge både med og uden særlige behov.

 

Hvad giver co-teaching eleverne:

Skaber et inkluderende læringsfælleskab med inddragelse af:

Visuelle stilladser

Tydeligt og genkendelig struktur og rutiner

Tydelige og synlige forventninger til eleverne

Oplevelsen af afstemte voksne omkring dem

Et klasserum der giver mulighed for forskellige arbejdsformer

Forskellige gruppesammensætninger når klassen arbejder

Tydelige kriterier for at lykkedes

 

Hvad giver co-teaching lærere og pædagoger:

Større viden om hinandens kompetencer og kvalifikationer

Fælles sprog om mål for elevernes læring, undervisningens struktur og fælles

didaktiske tilgange

Enighed om normer og grænser for klasseregler og elevadfærd (kl.ledelse)

Oplevelsen af at være fælles om kerneopgaven

Oplevelsen af at være sammen om alle elever